Over Hanneke de Leeuw
Hanneke de Leeuw heeft een residentie bij de Stichting van januari 2025 - januari 2027. "We leven in een wereld die getekend is door misverstanden, een gebrek aan empathie en de onrechtvaardigheid die daaruit voortvloeit. Ongelijkheid en machtsmisbruik nemen talloze vormen aan." Hanneke de Leeuw verlangt ernaar zich voor te stellen hoe het anders kan—hoe we een wereld kunnen scheppen die mooi en rechtvaardig is, hoe we onze menselijkheid kunnen herontdekken en samen kunnen opstaan tegen onrecht. Met humor, met verwondering, en ja, zelfs met verwarring. Met haar werk wil ze een beweging aanwakkeren, uitdagen—nooit belerend of zwaar, maar altijd scherp en speels.
Hoewel Hanneke vooral bekendstaat om haar keramiek, reikt haar kunst veel verder dan klei. Zoals ze het zelf verwoordt: “Ik daag onze relatie met het milieu uit, de toekomst van ons voedsel, vluchtelingenkwesties, vrouwenrechten, politiek, multiculturaliteit en meer. En ja, uiteindelijk geloof ik dat ik de wereld kan redden—dus dat is precies waar ik mee bezig ben.” Hanneke is zowel kunstenaar als schrijver, een zelfverklaarde “verteller en maker.” Ze werkt als redacteur, maakt films en creëert werken die hun plek vinden in galerieën en musea—altijd verhalen wevend die uitnodigen tot reflectie en gesprek.
Al honderden miljoenen jaren zoemen, kruipen en fladderen ze over onze planeet: insecten. Ze behoren tot de oudste én meest succesvolle diergroepen op aarde. Hun verhaal is verweven met dat van de planten, en hun rol in de natuur is onmisbaar. De insecten van weleer waren vele malen groter en indrukwekkender dan de insecten van tegenwoordig Echter hun eigenschappen inclusief het aanpassingsvermogen en de diversiteit maken nog steeds de stille motoren van onze onze ecosystemen. Op dit moment verdwijnen insecten in een razend tempo door ons toedoen. Kom voelbaar te maken, heb ik een keramische insecten safari gecreëerd. Hij schrijft omdat Bumba te maken schrijft hij Hun aanpassingsvermogen en diversiteit maken hen de stille motoren van onze ecosystemen. Kortom, insecten zijn ware overlevingskunstenaars – zonder hen zou onze wereld simpelweg niet hetzelfde zijn. Van kunst tot cultuur Insecten hebben niet alleen de natuur gevormd, maar ook onze cultuur beïnvloed. Eeuwenlang hebben kunstenaars en wetenschappers hen afgebeeld – soms als wonderen van schepping, soms als vreemde buitenbeentjes. Al in de oudheid werden insecten geobserveerd en beschreven, maar dit was vaak meer descriptief dan systematisch.
Maria Sibylla Merian (1647-1717) was een baanbrekende pionier op dit gebied. Als getalenteerd kunstenaar én nieuwsgierige wetenschapper bracht zij de verborgen wereld van insecten tot leven. Met een scherp oog observeerde ze hun wonderlijke metamorfose – van piepkleine larve tot prachtig volwassen insect – en legde dit vast in adembenemend gedetailleerde illustraties. Haar werk combineert kunst en wetenschap op een manier die eeuwen later nog steeds inspireert. Eeuwenlang hebben kunstenaars en wetenschappers hen afgebeeld – soms als wonderen van schepping, soms als vreemde buitenbeentjes. Al in de oudheid werden insecten geobserveerd en beschreven, maar dit was vaak meer descriptief dan systematisch. Maria Sibylla Merian (1647-1717) was een baanbrekende pionier op dit gebied. Als getalenteerd kunstenaar én nieuwsgierige wetenschapper bracht zij de verborgen wereld van insecten tot leven. Met een scherp oog observeerde ze hun wonderlijke metamorfose – van piepkleine larve tot prachtig volwassen insect – en legde dit vast in adembenemend gedetailleerde illustraties. Haar werk combineert kunst en wetenschap op een manier die eeuwen later nog steeds inspireert.
Over haar eerste project ZOEM
Over L &W
Leenstra & Wirken bestaat uit het makersduo Natascha Leenstra en Nathalie Wirken. Tijdens de theateropleiding aan het Rotterdams Centrum voor Theater (2010) ontdekten zij de kracht van het ‘niet weten’ in het spelen en maken door onderzoek, onzekerheid, flexibiliteit en improvisatie te omarmen. Daarna maakten en speelden zij individueel (in) diverse producties (in het theater, op locatie en voor televisie). L&W’s gezamenlijke fascinatie rondom menselijk gedrag en sociale interactie brengt hen tot het maken van conceptuele, immersieve voorstellingen, performances of installaties binnen een bepaald thema, waarin beweging, beeld en muziek de belangrijkste dragers zijn.
Het publiek is toeschouwer en participant
Het publiek is toeschouwer en participant (in blauw) Zij zoeken daarin naar vervreemding, die toch blijft aanspreken. Daarnaast zoeken ze naar identificatie, die toegang geeft tot besloten gedachten en gevoelens, naar pijn en frictie, waar thuis door het publiek verder over wordt nagedacht en -gepraat. Zij streven naar het geven van prikkels, die verandering teweeg brengen. Gedreven door het idee dat theater overal en met iedereen plaats kan vinden, maakt L&W voorstellingen, performances of interventies op basis van 3 uitgangspunten: • Op iedere plek te spelen of te plaatsen • Het publiek is toeschouwer én participant • De spanningsboog is toegankelijk (maximaal 45 minuten) Naast eigen producties werken Leenstra & Wirken ook op aanvraag en in opdracht.